STICHTING ORANJEWOUD HISTORIE

DE RIJKSWEG 32

In 1940 volgt een zeer omvangrijk project: de omlegging van de Rijksweg 32.
Deze ingreep heeft vergaande gevolgen, ook voor de ontwikkeling van Oranjewoud. Leeuwarder Courant 06-02-1940 >

P E R S B E R I C H T

“Deze ten Oosten langs Heerenveen te maken wegverlegging zal loopen van Nieuwebrug tot voorbij Oudeschoot en aansluiten aan de in 1937 en 1938 verbeterde wegvakken ten Noorden van Nieuwebrug en tusschen Oudeschoot en Wolvega.

In het nieuwe wegvak lang 10,4 km zal de Schoterlandsche Compagnonsvaart met naastgelegen weg door een hooggelegen vaste brug en en Tjongerkanaal door een beweegbare brug worden overspannen.
Het dwarsprofiel van de omlegging zal bestaan uit een 6 meter breede hoofdverharding met wederzijsche kantstrooken, breed 0,50 meter, waarnaast verharde bermen, breed 250 meter.

De nieuwe weg zal uitsluitend voor autoverkeeer worden bestemd, terwijl langs den bestaanden weg ten behoeve van het rijwielverkeer de aanwezige rijwielpaden zullen worden verbreed en waar deze ontbreken, zullen nieuwe rijwielpaden worden aangelegd.”

Deze tekening uit 1951, rond de tijd van de aanleg van RW32, geeft de de verharding van de Faunasingel en de Parkweg weer, maar laat ook mooi zien waar de ijsbaan, het vogelpark, het zwembad én de tennisbanen tegenover 'het Paviljoen' zich bevonden in die tijd.

Hieronder twee foto’s uit en rond 1960 van de Koningin Wilhelminaweg rond 1960. Het plaatsnaambord is dan een paar honderd meter oostwaarts verplaatst naar de overzijde van de Rijksweg 32. Daarmee werd de westzijde van de weg ‘Heerenveen’.
Even later wordt west van de dan nog enkelbaansweg ‘Zuivelhuis De Jong’ gesloopt om plaats te maken voor de nieuw aan te leggen vierbaansweg.

Het oostelijke deel van de Koningin Wilhelminaweg als je net de oversteek bij de hekken van de RW 32 had gemaakt.
De oversteekplaats met hekken in oktober 1984. Zuivelhuis De Jong werd toen gesloopt.